Het startschot voor dé ruilactie van 2020, genaamd Eenmaal, andermaal! is gegeven. Komend jaar zal OnderNamen, in samenwerking met W3 Wijnen, ondernemers in de provincie Utrecht oproepen om met elkaar diensten of producten te ruilen, waarbij de waarde steeds oploopt. Het doel? Op 3 september, tijdens de Opening van het Zakenseizoen, middels een veiling zoveel mogelijk geld ophalen voor het onderzoek naar het kinderhart in het Wilhelmina Kinderziekenhuis.
Onderzoek naar het kinderhart
Nog steeds overlijdt in Nederland elke week minimaal 1 kind aan een hartafwijking. Daarnaast loopt het merendeel van de kinderen met een aangeboren hartafwijking schade aan hart en hersenen op. Met een bijzondere mri-scan, die specialisten en onderzoekers in het WKZ en UMC Utrecht nu verder ontwikkelen, kan een 3D print van het kinderhart gemaakt worden zowel voor als na de geboorte. Zo kunnen ze de problemen aan het kinderhart nog beter in beeld brengen en zorgen voor een optimale behandeling. Om deze techniek daadwerkelijk toe te kunnen passen, is nog veel geld nodig.
Reizend kinderhart
Sinds november reist een 3D geprint kinderhartje rond langs verschillende ondernemingen in de provincie Utrecht. Met het 3D geprinte kinderhart zetten ondernemers zich in voor onderzoek naar het kinderhart in het WKZ. Hoe de ondernemingen geld ophalen, bepalen zij zelf. OnderNamen doet hier, samen met W3 Wijnen, aan mee.