• Nieuws
  • Onderzoek bij kinderen
  • November 2019

Ondernemers provincie Utrecht in actie met reizend kinderhart

Deel dit via:

Komende maanden reist een 3D geprint kinderhartje rond langs verschillende ondernemingen in de provincie Utrecht. Met het 3D geprinte kinderhart zetten ondernemers zich een maand lang in voor onderzoek naar het kinderhart in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Hoe de ondernemingen geld ophalen, bepalen zij zelf. Na een maand wordt het kinderhart doorgegeven aan de volgende onderneming.

 

Het 3D geprinte kinderhartje start zijn reis in december bij IT-bedrijf Xcellent. Maandag 18 november namen commercieel directeur Erwin van Korlaar en marketing manager Martin van der Eijk het kinderhart in ontvangst om hun actie te starten. Van Korlaar: “We zijn trots de actie te mogen aftrappen. Gezondheid heb je helaas niet altijd in de hand. Als allerjongsten al helemaal niet. Wij dragen dan ook graag ons steentje bij aan het mogelijk maken van een gezonde start”.

Reizend kinderhart

De overhandiging van het reizende kinderhart gebeurt door hoofd kindercardiologie Gregor Krings en onderzoeker en kindercardioloog Heynric Grotenhuis, beide werkzaam in het WKZ. Grotenhuis leidt een landelijk onderzoek naar een manier om het hartje van een ongeboren kind in kaart te brengen. ”Met de scan die we ontwikkeld hebben, kunnen we voor de geboorte al zien wat er mis is met het hartje van een kind. Daardoor kunnen we voor de geboorte al een behandelplan maken en zo snel mogelijk na de geboorte ingrijpen. Zo blijft de schade bij het kindje zo klein mogelijk. Om deze techniek daadwerkelijk toe te kunnen passen bij zwangere vrouwen in Nederland, is nog veel geld nodig”, vertelt Grotenhuis.

Verschil maken voor kinderen met aangeboren hartafwijking

Nog steeds overlijdt in Nederland iedere week minimaal één kind aan een hartafwijking. Te veel, zegt Vrienden UMC Utrecht & WKZ, het goede doel van het (kinder)ziekenhuis. Met het opzetten van deze actie hopen zij geld in te zamelen voor het onderzoek van Grotenhuis. Hij is blij met dit initiatief: “Als het ons lukt om zo’n MRI scan van het hart beschikbaar te maken voor alle kinderen met een aangeboren hartafwijking in heel Nederland, kunnen we echt een verschil maken voor deze meest kwetsbare groep kinderen”.

Nadat Xcellent zich in de decembermaand inzet voor het kinderhart, reist het 3D geprinte hartje verder naar de volgende Utrechtse onderneming: ijsbaan De Vechtsebanen. Zij komen in januari in actie voor het reizende kinderhart.