Donatie FC Utrecht kroon op nieuwe samenwerking

Donatie FC Utrecht kroon op nieuwe samenwerking

Een vitaler Utrecht. Dat is de missie van de samenwerking die FC Utrecht en het UMC Utrecht dit jaar zijn aangegaan. Het eerste resultaat was de campagne Draag die band. Eind april werden bij het duel tussen FC Utrecht en NEC de ruim 20.000 toeschouwers via een ludieke actie attent gemaakt op het belang van bloeddrukmeten. Het UMC Utrecht en FC Utrecht riepen 40-plussers op in mei hun bloeddruk te laten meten.

Vroeg vaststellen

Mensen met een verhoogde bloeddruk hebben een groter risico op hart- en vaatziekten. Vooral 40-plussers doen er verstandig aan regelmatig – om de maand – hun bloeddruk te laten meten of dit zelf te doen. Hoe eerder een eventuele verhoogde bloeddruk wordt vastgesteld, hoe eerder er iets tegen kan worden gedaan. “Vaak is een hoge bloeddruk te verhelpen met aanpassingen in de leefstijl, of in een verder stadium met medicatie”, zegt internist-vasculair geneeskundige Wilko Spiering van het UMC Utrecht.

Bekroning

Op donderdag 2 juni, ruim een maand na de gezamenlijke oproep van het academisch ziekenhuis en de voetbalclub, stond bij FC Utrecht het Gala Vanuit het Hart op het programma. Het stond in het teken stond van het voorkómen van hart- en vaatziekten. Gasten konden bieden op items die waren aangeboden door partners van FC Utrecht. Een gedeelte van de opbrengst – 15.000 euro – werd bestemd voor Vrienden UMC Utrecht & Wilhelmina Kinderziekenhuis. Deze donatie is de bekroning van de eerste gezamenlijke actie door het ziekenhuis en de voetbalclub.

Verbeteren

Met het geldbedrag kan het UMC Utrecht onderzoek verrichten naar de werking van het zogeheten Aktiia polsbandje. Dit bandje meet de bloeddruk over een langere periode. Wilko“Samen met onze partners FC Utrecht en de Hartstichting willen wij een pilotstudie doen waarbij deelnemers een klassieke bloeddrukmeting krijgen zoals gedaan tijdens de Draag die band-campagne. Daarna meten we de bloeddruk een maand lang via een Aktiia polsbandje. Door een slimmere bloeddrukmeting kunnen we mogelijk de screening op verhoogde bloeddruk verbeteren en een bijdrage leveren aan de preventie van hart- en vaatziekten.”

Mooi

Het UMC Utrecht en FC Utrecht zijn enthousiast over hun een-tweetjes en zetten deze dan ook voort. “Komende tijd zullen we nog intensiever samenwerken op thema’s zoals de preventie van hart- en vaatziekten en sportgeneeskunde,” aldus Arno Hoes, behalve lid van de raad van bestuur van het UMC Utrecht óók groot voetballiefhebber. “Als academisch ziekenhuis vinden we het belangrijk om ons niet alleen te richten op het beter maken van mensen, maar ook op preventie. Het is mooi om te zien dat FC Utrecht zijn maatschappelijke plicht zeer serieus neemt en zich inzet voor een gezondere supporters community.”

Fitheid en vitaliteit

Thijs van Es, algemeen directeur van FC Utrecht, vult aan: “Als club staan wij midden in de samenleving. Wij zetten ons vanuit het hart in voor de community, voor het hart van onze community. Daarbij staat eenieders fitheid en vitaliteit voor ons voorop. Samen zorgen wij voor een vitaler Utrecht.”

Bloeddrukmeter

De campagne Draag die band heeft de maatschappelijke betrokkenheid van FC Utrecht onderstreept. Niet alleen bij FC Utrecht tegen NEC speelden de aanvoerders met een speciale Draag die Band!-aanvoerdersband, dit gebeurde ook tijdens Jong FC Utrecht versus Telstar. Bovendien kregen alle toeschouwers van de wedstrijd in Stadion Galgenwaard een band uitgereikt, die symbool stond voor het meten van de bloeddruk. Verder droegen in dat voetbalweekend de captains van meer dan twintig partnerclubs van FC Utrecht deze aanvoerdersband. De selectie van FC Utrecht bezocht een aantal amateurverenigingen om een bloeddrukmeter te overhandigen.

Voordelen

Dat FC Utrecht verder kijkt dan de lijnen van het voetbalveld en nadrukkelijk een maatschappelijke rol wil bekleden, geeft het UMC Utrecht de kans meer mensen te bereiken. Arno: “Wie gezond eet, regelmatig beweegt, niet rookt en ook op andere vlakken bewust gezond leeft, verkleint de kans op veel ziekten. Als UMC Utrecht wijzen we mensen graag op de voordelen van een gezonde leefstijl. Dankzij de samenwerking met FC Utrecht kunnen we deze belangrijke boodschap ook delen met de grote achterban van de club. Daar zijn we FC Utrecht heel dankbaar voor. De succesvolle campagne Draag die band smaakt dan ook naar méér.”

De cheque werd uitgereikt door Thijs van Es, directeur van FC Utrecht, aan Arno Hoes, vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht.